PAP life
Użytkownik:
Hasło:
Kontakt z redakcją


18.02.2019, 15:15  Na ścieżkach nauki  Zdrowy styl życia
wstecz

W jaki sposób ćwiczenia poprawiają nastrój?


Umiarkowany trening aerobowy to najlepszy sposób na poprawę nastroju, tak twierdzą naukowcy. Jednak, jak zaznacza biegacz, dziennikarz Scott Douglas, każda aktywność, która sprawia nam przyjemność i którą wykonujemy wpływa korzystnie na nasz dobrostan.

"Jeśli chcesz poprawić swój nastrój, najważniejszą rzeczą w treningu jest to, że istnieje. To, w jaki sposób planujemy swoją aktywność, jej długość, intensywność - może zwiększyć jej wpływ na nasz nastrój" - opisuje na łamach "Washington Post" dziennikarz i biegacz Scott Douglas.


Jak wyjaśnia, poprawa nastroju po treningu to wynik nie tylko wzrostu poziomu endorfin. Wskazuje, że w trakcie treningu dochodzi do nieznacznego wzrostu temperatury rdzenia, co zmniejsza napięcie mięśni.


"Po treningu układ nerwowy jest +wyciszony+, mięśnie są bardziej zrelaksowane, a to dostarcza informacji do mózgu, który interpretuje to jako dobre samopoczucie" - wyjaśnia J. Carson Smith, profesor kinezjologii na University of Maryland.


Istotne jest jednak nie tylko to, co dzieje się w naszym ciele. Wykonany trening wzbudza w nas poczucie sprawczości, przełamywania własnych barier, złych nawyków, przyzwyczajeń, jest również potwierdzeniem, że potrafimy osiągać stawiane sobie cele. Satysfakcja przesłania odczuwane zmęczenie.


Douglas wyjaśnia, że ćwiczenia aerobowe w porównaniu np. z podnoszeniem ciężarów zdają się być bardziej skuteczne w poprawianiu naszego nastroju. Choć jak sam przypomina najlepszy dla naszego samopoczucia jest trening, który wykonujemy i który sprawia nam przyjemność.


"Nawet 10-minutowy spacer wokół bloku zwiększa przepływ krwi i daje szansę na poprawę nastroju. Choć, jak wynika z większości badań, następuje to po 20 minutach ćwiczeń. Poziom endorfin zaczyna gwałtownie wzrastać po około godzinie umiarkowanego wysiłku aerobowego" - wyjaśnia Scott Douglas. Zaznacza jednak, że długość treningu zależy od naszej wytrzymałości, podobnie jak jego intensywność. Najskuteczniejsze i najbardziej korzystne dla "chemii naszego mózgu" są treningi o umiarkowanej intensywności.


Douglas zachęca, aby w miarę możliwości, trenować na świeżym powietrzu. "Szkoccy naukowcy zbadali fale mózgowe osób, które przechadzały się przez trzy części Edynburga - centra handlowe, park miejski i ruchliwą dzielnicę handlową i rozrywkową. W ciągu ośmiu do dziesięciu minut, które badani spędzili w parku, aktywność mózgu związana z frustracją spadła, podczas gdy aktywność związana z medytacją i spokojem wzrosła" - wspomina dziennikarz. (PAP Life)


mdn/ jbr/


Załączniki
SPORT EUROPEJSKA NOC SPORTU
Warszawa, 29.09.2018. Strefa fitness podczas Europejskiej Nocy Sportu na PGE Narodowym w Warszawie, 29 bm. ENC to nowa inicjatywa związana z obchodami Europejskiego Tygodnia Sportu, która odbywać się będzie w Polsce i na Starym Kontynencie po raz pierwszy. (paw) PAP/Piotr Nowak

Copyright © PAP SA 2012 Materiały redakcyjne, fotografie, grafy, zdjęcia i pliki wideo pochodzące z serwisów PAP stanowią element baz danych, których producentem i wydawcą jest Polska Agencja Prasowa S.A z siedzibą w Warszawie, i chronione są przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Z zastrzeżeniem przewidzianych przez przepisy prawa wyjątków, w szczególności dozwolonego użytku osobistego, ich wykorzystywanie dozwolone jest jedynie po zawarciu stosownej umowy licencyjnej. PAP S.A. zastrzega, iż dalsze rozpowszechnianie materiałów, o których mowa w art. 25 ust. 1 pkt. b) ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, jest zabronione.