PAP life
Użytkownik:
Hasło:
Kontakt z redakcją


02.03.2019, 11:11  Kulinaria
wstecz

Słodziki, tłuszcze i przekąski, czyli dietetyczne dylematy


Słodzikom lepiej powiedzieć "nie", do smażenia używać oleju rzepakowego, do sałatek oliwy z oliwek, a przekąski ograniczyć do minimum - eksperci rozprawiają się z dietetycznymi dylematami.

Autorki książki "Schudnij i obniż cukier w 8 tygodni", lekarz rodzinny Clare Bailey i dietetyk Sarah Schenker, rozprawiają się w niej m.in. z pytaniami często trapiącymi osoby przechodzące na dietę. Jednym z nich jest kwestia słodzików - używać czy nie?


"Najlepiej nie. W naszych przepisach staraliśmy się unikać jakichkolwiek substytutów cukru, ponieważ zaburzają one naturalne sygnały głodu i wzbudzają ochotę na słodycze. A przecież jednym z głównych celów diety jest odzwyczajenie się od słodkiego. Dlatego nasze potrawy mają w składzie naturalny cukier zawarty w owocach, np. w daktylach, czy dodatek w postaci odrobiny syropu klonowego" - tłumaczą.


Kolejną kwestią jest tłuszcz, którego - jak się okazuje - niesłusznie boją się osoby chcące schudnąć. Ekspertki do smażenia polecają oliwę z oliwek i olej rzepakowy, gdyż zawierają one sporą ilość tłuszczów jednonienasyconych, obecnych również w awokado, oliwkach, migdałach i orzechach laskowych.


"W postaci niepodgrzanej są one zdrowe dla organizmu, zaś w trakcie podgrzewania są bardziej odporne na działanie wysokich temperatur niż tłuszcze wielonienasycone zawarte w oleju słonecznikowym i innych olejach roślinnych. Tłuszcze i oleje po podgrzaniu do tzw. temperatury dymienia (podczas smażenia) zaczynają się utleniać i tworzyć szkodliwe związki - aldehydy i nadtlenki lipidów. Ich spożywanie lub wdychanie, nawet w nieznacznych ilościach, może zwiększać ryzyko zachorowania na nowotwory i chorobę wieńcową" - podają.


Właśnie, dlatego, że wydzielają one mniej szkodliwych aldehydów, w swoich przepisach używają oliwy, oleju rzepakowego i oleju kokosowego. Ten ostatni szczególnie przypadł im do gustu. "Nie tylko ze względu na smak, ale również, dlatego, że według naukowców pomaga pozbyć się otyłości brzusznej, tzw. tłuszczu trzewnego" - dodają.


Z kolei, jako dodatek do sałatek i warzyw ich zdaniem najlepiej pasuje charakteryzująca się bardziej zdecydowanym, lekko orzechowym smakiem oliwa z oliwek extra virgin. "Pamiętaj również, aby unikać pokarmów zawierających szkodliwe dla zdrowia tłuszcze trans, obecne w wielu produktach przetworzonych i w niektórych margarynach" - zaznaczają.


A co z przekąskami? Autorki radzą ograniczyć je do minimum, aby pomiędzy posiłkami dać organizmowi szanse przejścia w tryb spalania tłuszczów i regeneracji. "Oczywiście jesteśmy świadomi, że wiele osób rozpoczynających dietę, zmuszonych pośpiechem dnia codziennego, jak dotąd odżywiło się nieregularnie, ograniczając się przeważnie do posiłków skrobiowych i przekąsek. Mając to na uwadze zamieściliśmy wśród naszych przepisów również propozycje prostych, zdrowych i lekkich przekąsek, po które możesz sięgnąć, gdy masz ochotę coś przegryźć" - wyjaśniają i proponują np. podpłomyki z mąki z ciecierzycy. (PAP Life)


pau/ zig/


Załączniki
TALIA KOBIECA
Warszawa, 03.09.2017. Talia kobieca z centymetrem, miarkÄ?. (jt/am) PAP/Jacek Turczyk
TALIA KOBIECA
Warszawa, 03.09.2017. Talia kobieca z centymetrem, miarkÄ?. (jt/am) PAP/Jacek Turczyk

Copyright © PAP SA 2012 Materiały redakcyjne, fotografie, grafy, zdjęcia i pliki wideo pochodzące z serwisów PAP stanowią element baz danych, których producentem i wydawcą jest Polska Agencja Prasowa S.A z siedzibą w Warszawie, i chronione są przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Z zastrzeżeniem przewidzianych przez przepisy prawa wyjątków, w szczególności dozwolonego użytku osobistego, ich wykorzystywanie dozwolone jest jedynie po zawarciu stosownej umowy licencyjnej. PAP S.A. zastrzega, iż dalsze rozpowszechnianie materiałów, o których mowa w art. 25 ust. 1 pkt. b) ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, jest zabronione.