PAP life
Użytkownik:
Hasło:
Kontakt z redakcją


10.03.2019, 09:09  Rozmaitości
wstecz

Rzęsy na pokaz


Od lat śmiałe brwi - mocno podkreślone i wypielęgnowane - są podstawą makijażu. Jednak spoglądając na trendy prezentowane na wybiegach, widać, że do łask powracają rzęsy. To one będą grały pierwsze skrzypce w makijażu.

Mocny akcent na rzęsy - to jeden z dominujących trendów w makijażu. Przesadnie wytuszowane stanowią kluczowy element modnego makijażu. "Myślę, że śmiało mogę powiedzieć, że brwi muszą ustąpić swojego miejsca - czołową pozycję w makijażu zajmują obecnie rzęsy" - zapowiedziała na łamach "Fashionista" Pat McGrath.


"Zapowiedzią tego trendu był pokaz Prady, zaakcentowaliśmy ten nurt piórami na rzęsach na pokazie Valentino" - dodaje. Słynna i ceniona makijażystka przyznaje, że wyraźne brwi nie są już tak mocnym akcentem w makijażu.


Jeśli myślimy, że rzęsy nie dają wielkiego pola do "stylizacyjnego" manewru, warto prześledzić historię makijażu, aby dostrzec mnogość inspiracji.


"Dziś na całym świecie czerni w makijażu używa się głównie do podkreślania oczu i brwi, z paroma wyjątkami. Dlaczego chcemy przyciągać uwagę do pewnych aspektów urody za pomocą ciemnych kresek i cieni? Jak mówi stare przysłowie, oczy są zwierciadłem duszy" - pisze Lisa Eldrige na kartach książki "Facepaint. Historii makijażu".


Już w starożytnym Egipcie "makijaż" był cenionym narzędziem - zarówno w kontekście wierzeń i rytuałów, jak również w wymiarze praktycznym. Z czasem zyskał również wymiar estetyczny.


"Kohl używany przez Egipcjan był złożoną mieszanką składników, takich jak sproszkowany antymon, palone migdały, ołów, utleniona miedź, ochra, popiół, malachit, chryzokola, tworzących czarny, szary lub zielony barwnik. Taką miksturę przechowywano w naczyniach z kamienia, zwilżonych wodą lub olejem, i mieszano na specjalnej łyżce lub palecie, by następnie nakładać ją za pomocą specjalnego aplikatora wokół oczu i na brwi. Makijaż miał medyczne właściwości i chronił oczy przed infekcjami oraz silnym działaniem promieni słonecznych" - opisuje Eldrige.


Choć obecnie stosowany tusz do rzęs podobny jest do kohlu, którego używa się od tysięcy lat, jest wynalazkiem względnie nowym, dodaje autorka. "Pierwsze produkowane masowo tusze do rzęs miały postać stałą. Dołączano do nich szczoteczkę, którą należało zwilżyć przed nałożeniem tuszu, dlatego nazywano je często +plujkami+. W latach 60. niezwykle popularne stało się nakładanie dużych ilości tuszu. Nowe aplikatory i receptury sprawiły, że powstała moda na nakładanie go warstwami i uzupełnianie sztucznymi rzęsami. Rzęsy stały się dominującym elementem twarzy" - pisze.


Przypomnijmy sobie Twiggy i jej makijaż - mocno podkreślone rzęsy, również dolne - nikt nie nosił się tak jak ona. Domalowane na dole rzęsy były jej wizytówką, a cały makijaż zajmował jej półtorej godziny. "Jak myślisz, czemu Twiggy zawdzięcza to, kim jest dziś? Swoim rzęsom, prawda?" - głosiła reklama sztucznych rzęs, które promowała modelka.


Co stanowi o tym, że długie, zalotne rzęsy są wabikiem? Z jednej strony badania wskazują, że rzęsy tworzą pewną iluzję - powodują, że oczy są większe, bardziej wyraziste. Badania behawiorystów wykazały, że takie cechy jak duże oczy - charakterystyczne dla noworodków - budzą reakcje opiekuńcze. Zatem cechy u osób dorosłych, tożsame z tymi niemowlęcymi, jak duże okrągłe oczy, budzą ciepłe emocje.


Jak przytacza "The Cut", w 1985 roku "Journal of Personality and Social Psychology" odkrył, że dziecinność jest "pozytywnie skorelowana z takimi cechami jak uczciwość, życzliwość i ciepło". Inni naukowcy stwierdzili, że rzęsy - szczególnie ciemne - pomagają uwypuklić twardówkę (białka oczu, której jasność może wskazywać na zdrowie i młodość) i pierścień rąbka (ciemny pierścień wokół tęczówka oka). Ciemny pierścień rąbka jest często związany z atrakcyjnością twarzy, prawdopodobnie z powodów psychologii ewolucyjnej.


Jednak te teorie nie wyjaśniają, dlaczego długie lub pełne rzęsy są uważane za kobiece. Jak wyjaśnia Marianne LaFrance, profesor psychologii Yale, oczy i usta są najbardziej uwodzicielskimi elementami kobiecej twarzy.


"Podkreślone rzęsy działają tak samo jak podkreślone szminką usta. Tworzą pewien wyraźny kontrast" - przyznaje. Wyjaśnia, że poszczególne elementy naszej twarzy często utożsamiane są z cechami charakteru. Mocne brwi i wyraźnie zaznaczona szczęka utożsamiane są z męskimi cechami, jak asertywność i pewność siebie. Dodaje, że najnowsze badania wskazały, że u mężczyzn oczy zajmują mniej miejsca na twarzach niż u kobiet. "Mężczyźni mają silniejsze szczęki i podbródki niż kobiety, i większy łuk brwiowy" - mówi LaFrance.


Inne badania, z którymi spotkała się LaFrance, sugerują, że kobiety mają tendencję do mrugania wolniej niż mężczyźni - odruch, który podkreślają miękkie, trzepotliwe rzęsy. Dane zebrane na ten temat w ciągu ostatnich lat, jak mówi LaFrance, są niejasne, ale wzbudziły prowokacyjne pytanie, pozostawione wciąż bez odpowiedzi: "Pytanie do antropologów brzmiało, czy był to sygnał biologiczny, czy też był kulturowo-społeczny?". (PAP Life)


mdn/ jbr/


Załączniki
FRANCE PARIS FASHION WEEK
epa04413312 A model has her makeup done backstage before the presentation of the Spring/Summer 2014 Ready to Wear Collection by French designer Lea Peckre during the Paris Fashion Week, in Paris, France, 23 September 2014. The presentation of the Women's collections runs from 23 September to 01 October. EPA/CHRISTOPHE KARABA Dostawca: PAP/EPA.

Copyright © PAP SA 2012 Materiały redakcyjne, fotografie, grafy, zdjęcia i pliki wideo pochodzące z serwisów PAP stanowią element baz danych, których producentem i wydawcą jest Polska Agencja Prasowa S.A z siedzibą w Warszawie, i chronione są przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Z zastrzeżeniem przewidzianych przez przepisy prawa wyjątków, w szczególności dozwolonego użytku osobistego, ich wykorzystywanie dozwolone jest jedynie po zawarciu stosownej umowy licencyjnej. PAP S.A. zastrzega, iż dalsze rozpowszechnianie materiałów, o których mowa w art. 25 ust. 1 pkt. b) ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, jest zabronione.