PAP life
Użytkownik:
Hasło:
Kontakt z redakcją


08.10.2019, 12:12  Na ścieżkach nauki  Zdrowy styl życia
wstecz

Umysł na diecie


Jedną piątą przyjmowanego pokarmu zużywa mózg. Tak jak nasze ciało, wymaga on odpowiedniego odżywienia. Dieta to jeden z naturalnych i prostych sposobów na poprawę zdrowia i kondycji mózgu. Dlatego warto sięgnąć po jadłospis, który eksperci nazywają dietą Mind.

Zespół naukowców z Rush University Medical Center w Chicago opracował dietę będącą połączeniem diety śródziemnomorskiej i diety DASH. Program żywienia nazwany po prostu Mind (Umysł), ma wspomóc zachowanie zdrowia i dobrej kondycji mózgu.


Z jednej strony naukowcy sięgnęli po jeden z najzdrowszych modeli żywienia - dietę śródziemnomorską - obfitującą w świeże ryby, warzywa, owoce, zdrowe tłuszcze; z drugiej zaś wykorzystali elementy z diety DASH, opracowanej przez amerykańskich naukowców w celu zapobiegania nadciśnieniu tętniczemu.


Czerpiąc z obu modeli żywienia, stworzono dietę dla mózgu, która zakłada spożycie: roślin strączkowych, owoców jagodowych, zielonych warzyw liściastych, orzechów, oliwy z oliwek, warzyw, drobiu, produktów pełnoziarnistych.


Ponieważ dieta Mind, bazuje na produktach roślinnych, zawiera wiele składników odżywczych, które utrzymują zdrowie mózgu i zapobiegają pogorszeniu funkcji poznawczych. Dieta ta dostarcza witamin E i C, które są przeciwutleniaczami, które chronią mózg przed uszkodzeniem przez wolne rodniki.


Ponadto zielone warzywa liściaste są bogate w witaminy B6, B12 i kwas foliowy, które poprawiają funkcje poznawcze. Witamina K, która występuje również w zielonych warzywach, również przyczynia się do zapobiegania chorobie Alzheimera.


Jagody, które są zalecane w diecie Mind, zapewniają również silne korzyści dla zdrowia mózgu. Poprzednie badania wykazały, że jagody, zwłaszcza jagody i truskawki, wpływają na poprawę pamięci. Te owoce są bogate w flawonoidy, zwłaszcza antocyjany, które działają przeciwko dwóm głównym przyczynom choroby Alzheimera: uszkodzeniom i stanom zapalnym wywołanym stresem oksydacyjnym.


Witamina B12 i kwasy omega-3 znajdujące się w rybach również pomagają poprawić zdrowie mózgu. Kwasy tłuszczowe omega-3, są niezbędne do prawidłowej budowy mózgu i utrzymania funkcji.


Dieta Mind dostarcza również wytycznych dotyczących tego, jakich pokarmów należy unikać. Należą do nich masło, ser, smażone jedzenie, ciastka, czerwone mięso i słodycze. Te produkty są bogate w cukry i tłuszcze trans, które są szkodliwe zarówno dla umysłu, jak i ciała. Spożycie tych pokarmów jest powiązane z wieloma chorobami, w tym chorobą Alzheimera, rakiem, cukrzycą, otyłością i chorobami serca. (PAP Life)


mdn/ jbr/


(Food News)


Załączniki
OWOCE MORZA
Olsztyn, 13.11.2017. Ilustracja. Owoce morza. Krewetki. (tw/pkus) PAP/Tomasz Waszczuk

Copyright © PAP SA 2012 Materiały redakcyjne, fotografie, grafy, zdjęcia i pliki wideo pochodzące z serwisów PAP stanowią element baz danych, których producentem i wydawcą jest Polska Agencja Prasowa S.A z siedzibą w Warszawie, i chronione są przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Z zastrzeżeniem przewidzianych przez przepisy prawa wyjątków, w szczególności dozwolonego użytku osobistego, ich wykorzystywanie dozwolone jest jedynie po zawarciu stosownej umowy licencyjnej. PAP S.A. zastrzega, iż dalsze rozpowszechnianie materiałów, o których mowa w art. 25 ust. 1 pkt. b) ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, jest zabronione.